- Ser du en kollega blive udsat for noget, som du ikke synes er okay, bør du gribe ind – enten i situationen eller bagefter, siger Eva Gemzøe Mikkelsen. Foto: Shutterstock.
17. maj 2022

Er der mobning på din arbejdsplads?


Mobning på arbejdspladsen fører til et utrygt miljø, ineffektivitet og i værste fald et øget sygefravær. Ledelsen bærer en stor del af ansvaret, men som kollega er det også nødvendigt at gribe ind, forklarer Eva Gemzøe Mikkelsen, der er mobningsforsker og lektor ved SDU.

Det er efterhånden lang tid siden, du har modtaget mødeinvitationer til de fælles morgenmøder. Dine indspark til samtalen i frokostpausen bliver overhørt. Og du hører kolleger, der hvisker ved kaffeautomaten. Lægger man alle tingene sammen, er du med stor sandsynlighed udsat for mobning på din arbejdsplads.

For mobning er som udgangspunkt ikke bare en enkelt bemærkning. Det er, når en person gentagne gange og gennem længere tid er udsat for sårende og nedværdigende handlinger, som personen finder sårende og ikke kan forsvare sig effektivt imod, fordi deres ressourcer er opbrugt. Det fastslår mobningsforsker og lektor ved SDU, Eva Gemzøe Mikkelsen.

Sygefravær og faldende serviceniveau
Foregår der mobning på din arbejdsplads, kan det have alvorlige konsekvenser, som f.eks. nedsat effektivitet og sygefravær.

- Mobning skaber et utrygt arbejdsmiljø, og er man utryg, er man mindre tilbøjelig til at dele sin viden og sine holdninger – både fagligt og i relationen til hinanden. Derudover bliver der brugt en masse tid på at snakke om, hvad der foregår fremfor at arbejde. Det kan gå ud over arbejdsindsatsen. Der kan også komme mere sygefravær på sigt, og graden af service over for kunderne kan falde, fordi energien bliver brugt på alt det dårlige, der foregår internt, siger Eva Gemzøe Mikkelsen og fortsætter:

Tyranniske ledere og ledere, der ikke leder
Spørger man Eva Gemzøe Mikkelsen, hvad der fører til mobning på arbejdspladser, er hun ikke i tvivl:

- Man ved fra mere end 30 års forskning, at det i langt de fleste tilfælde er arbejdsmiljøet- og kulturen på arbejdspladser, der er skyld i problemet og ikke enkeltpersoner, siger hun og peger på flere ting, der kan påvirke arbejdsmiljøet i en negativ retning: Det er bl.a. når der er for meget at lave på for lidt tid eller uklarheder i hvem der skal gøre hvad, eller har ansvar for hvad. Forandringer på arbejdet, fra de helt små med en ny kollega til fusioner og nedskæringer, er også situationer, hvor der kan opstå konflikter og mobning.

Der er også en enkelt ting, som går igen på rigtig mange af de arbejdspladser, hvor der forekommer mobning. Nemlig dårlig ledelse, fortæller Eva Gemzøe Mikkelsen.

- Der er to former for ledelse, som vi ved hænger sammen med mobning. Det er tyranniske ledere, som råber og kører efter kæft trit og retning-principper, og som kan opleves som mobbere. Eller det er ledere, som ikke leder: De sidste er bl.a. rigtigt dårlige til at forebygge og løse konflikter, og dermed kan de medvirke til at en konflikt får lov at udvikle sig til mobning.

Pligt til at gribe ind som kollega
Som kollega har du dog også en vigtig opgave, når det kommer til at forebygge og stoppe mobning:

- Ser du en kollega blive udsat for noget, som du ikke synes er okay, bør du gribe ind – enten i situationen eller bagefter. F.eks. kan du tage en snak med den kollega, som er blevet drillet eller holdt udenfor. Eller du kan gå til en tillidsmand eller arbejdsmiljørepræsentant med problemet. Og bliver du selv opsøgt af en kollega, der har følt sig mobbet af dig, har du en forpligtelse til at lytte til, hvad vedkommende siger. Mobning er en subjektiv oplevelse, og nogle gange kan man selv synes, at man ”bare driller lidt”. Men sker det over længere tid, kan den der bliver drillet måske opleve det som mobning.

Eva Gemzøe Mikkelsen har rådgivet arbejdspladser om forebyggelse og håndtering af mobning i mere end 20 år. Hun kan derfor som regel også hurtigt aflæse, hvordan det står til:

- Hvis man kommer ud til en arbejdsplads, og der er komplet tavshed, når man spørger, hvordan det går, er det som regel et dårligt tegn. Stikker alle derimod i et stort grin og siger, at de da ”mobber hinanden helt vildt”, plejer det faktisk at være et godt tegn, siger hun.

Fakta: 5 gode råd til dig, der føler dig mobbet

Sig fra
Sig fra allerede første gang, du oplever, at nogen siger noget, du ikke synes er okay. Men gør det på en konstruktiv måde. Fx: ”Det kan godt være, du ikke mente noget med det, du sagde, men jeg vil helst være fri”. Får man ikke sagt noget, begynder man måske i stedet at undgå kollegaen eller blive så sur, at man en dag eksploderer.

Søg hjælp
Søg hjælp hos en tillidsvalgt eller ledelsen, hvis det ikke er dem, du føler dig mobbet af. Hvis du ikke er klar til det, kan også tale med en god kollega.

Vær konstruktiv
Lad være at gøre overilede ting. Bevar den gode tone, så der ikke er nogen, der kan komme efter dig bagefter.

Overvej at søge væk
Det dur ikke at tænke, at man bare skal holde ud, fordi mobberne nok finder ud af, hvordan man har det med dem før eller siden. Kan man slet ikke få sagt eller gjort noget, skal man overveje at søge et andet arbejde.

Ring til Arbejdstilsynet
Ring anonymt til Arbejdstilsynets hotline, hvor du kan få gode råd og vejledning om mobning og seksuel chikane (sexchikane) på arbejdspladsen. Hotline om mobning og seksuel chikane - Arbejdstilsynet

Fakta: 5 gode råd til arbejdspladsen

Forebyg
Lav en mobbepolitik, eller en politik for krænkende handlinger. Den skal bl.a. indeholde information om, hvem man skal gå til, hvornår og hvordan. Både som mobbet og som vidne til mobning.

Vær konstruktiv
Tal sammen på arbejdspladsen om, hvordan man som kollega kan gribe ind på en konstruktiv måde og bevare den gode tone.

Vælg de rigtige ledere
De, der ansætter ledere på arbejdspladsen, har et stort ansvar for at tænke nøje over, hvilke evner en kommende leder har, når det kommer til mennesker. Selvfølgelig skal de have fagligheden i orden, men det andet er mindst lige så vigtigt.

Tal åbent om tingene

Opstår der en sag, skal det ikke fejes ind under gulvtæppet, men undersøges grundigt gennem samtaler.


Få hjælp udefra
Få eksperter udefra til at hjælpe, hvis situationen er optrappet, og I ikke aner, hvordan I skal håndtere den konstruktivt.